Mezi fikcí a realitou: ruská propagandistická válka v Sýrii

Bizarní formy syrské války

Ruská propagandistická válka v Sýrii: mezi fikcí a realitou

Po útoku chemickými zbraněmi v syrské Dúmě Moskva tvrdí, že byl útok Západem zinscenovaný. Přitom už zcela stírá rozdíly mezi fikcí a realitou.

Propagandistická válka o nasazení chemických zbraní v Sýrii zuří již několik měsíců: fotografie a videa mají dokázat, že záběry útoků a obětí jsou fingované a k událostem ve skutečnosti nikdy nedošlo.

Nyní se válčí o výklad útoku bojovým plynem v Dúmě. Na sociálních sítích kolují obrázky, ukazující celý filmový štáb rebelů. Údajně tam líčí ženy a děti, aby vypadaly jako oběti útoku. Tyto obrázky byly šířeny již začátkem března, měly dokládat existenci mediálního odvětví, které má za úkol démonizovat syrskou armádu.

Filmový štáb

Tyto obrázky skutečně zobrazují filmový štáb – ale ne štáb najatý Hollywoodem nebo rebely – ve skutečnosti pochází z natáčení syrského celovečerního filmu „Revolution Man„. Na facebookových stránkách produkce byly snímky zveřejněny v únoru, film samotný byl představen začátkem března v Damašku. Film podporovalo syrské ministerstvo kultury a mobilní operátor Syriatel. Režisér Najdat Anzour není znám pouze z televizní a filmové produkce, v r. 2017 byl jmenován mluvčím syrského parlamentu a dodnes vede diplomatické delegace.

Film pojednává o inscenaci války v Sýrii a to jedním nesvědomitým západním novinářem. Tento novinář přicestuje ilegálně do Sýrie, aby přinesl senzační zprávy. Jelikož ale nenajde požadované motivy, inscenuje spolu s rebely chemické útoky – tolik k ději.

Státní televize šíří spiklenecké teorie

Zde ale příběh nekončí. Fotografie ze zákulisí pocházejí bez jakékoliv pochybnosti z natáčení filmu „Revolution Man“. Nyní se ale tvrdí, že syrští rebelové neinscenují pouze jednotlivé motivy, ale zřejmě napodobili celé natáčení.

Tyto dobrodružné informace nešíří malé blogy někde na internetu, ale 9. dubna 2018 je odvysílala ruská státní televize Russia 1 ve svých hlavních zprávách. Russia 1 tvrdí, že obrázky z natáčení pochází od opozičních Bílých přileb v Sýrii. Toto uskupení je údajně založeno a financováno Západem. Bílé přilby provozují celou továrnu na „fake news“ a jsou PR oddělením al Káidy, tvrdí ruská státní televize.

Mezi fikcí a realitou

Za jediný údajný důkaz inscenovaného filmového štábu slouží podle Russia 1 špatně popsaná filmová klapka. Má potvrzovat, že se jedná o „fake“ Bílých přileb. Russia 1 ale už neuvádí, že se tato klapka nachází i na facebookové stránce filmu „Revolution Man“. A také nezmiňuje, že klapku drží jménem označená asistentka režie, která na svém facebookovém účtu zveřejnila spoustu dalších fotografií z natáčení včetně premiéry filmu v Sýrii.

Ruská státní televize tedy nemůže své tvrzení podložit žádným pádným argumentem, na základě kterého by Bílé přilby napodobily celý natáčecí štáb. Přesto Russia 1 tvrdí, že skupinu „demaskovala“.

Proč by rebelové vůbec měli podnikat takovou námahu s napodobováním celého filmového štábu? Podle Russia 1 chtějí Bílé přilby zamaskovat své vlastní „fake“ produkce tvrzením, že záběry inscenovaných obětí pochází z natáčení filmu „Revolution Man“.

K odhalení přispěl i server Bellingcat se svým článkem „The Douma Chemical Attack – Fake News about Fake News on Russia’s Fake News„.

Kreml: útok byl zinscenován

Několik dní po odvysílání příspěvku na Russia 1 se údajné události chopil ruský ministr zahraničních věcí Sergej Lavrov, když prohlásil, že útok v Dúmě je smyšlený:

„Máme nevyvratitelné důkazy, že se jedná o nejnovější inscenaci tajných služeb jedné země, která stojí o to, aby stála v první řadě rusofobní kampaně.“

Kterou zemi má zřejmě Lavrov na mysli, vysvětlil mluvčí ruské armády, Igor Konačenkov, když ještě doplnil:

„Londýn při inscenaci údajného útoku bojovým plynem vyvíjel silný tlak na organizaci civilní ochrany Bílých přileb.“

Údajná operace pod cizí vlajkou

Jinými slovy: Asadův režim žádné chemické zbraně nenasadil, takové útoky jsou inscenované Západem, aby ukázal Moskvu ve špatném světle. Jedná se o „False-Flag-Operation“, tedy o operaci pod cizí vlajkou. Spiklenecká teorie, podobná té v případu Skripal.

Rusko se opět stylizuje do role oběti. Věrohodná vysvětlení, spolehlivé indicie nebo dokonce důkazy ale Moskva předložit nedokáže. Místo nich šíří ruská státní televize čistokrevné dezinformace.



Zanechte nám svou korekturu nebo komentář: