Bojkot sociální sítě Gab po atentátu v Pittsburghu

Bojkot sociální sítě Gab po atentátu v Pittsburghu
REKLAMA

Sociální síť Gab, známá svou oblibou mezi pravicovými extremisty, přišla o svou doménu. Že je útočištěm rasistů, je ovšem známé už dlouho.

Atentát na pittsburghskou synagogu byl poslední kapkou: početné internetové služby odmítly s Gabem nadále spolupracovat. Gab byl velice spornou sociální sítí, neboť na ní dominovali pravicoví extremisté. O víkendu vypověděl spolupráci PayPal, stejně jako blogovací platforma Medium. Také GoDaddy, celosvětově největší doménový provider v neděli Gab.comu pohrozil výpovědí. Dal mu 24hodinové ultimátum, aby si našel nového poskytovatele. Gab poté své stránky ze sítě stáhl. Na doméně gab.com a gab.ai se od pondělí (stav 3. 11. 2018) nachází pouze strohé oznámení, podle kterého se Gab.com považuje za oběť pomluvačné kampaně.

Snímek obrazovky Gab

Není žádnou novinkou, že Gab.com nabízí platformu extrémním pravičákům – mnohými je považován za Twitter pro rasisty. Teprve fakt, že tam své antisemitské posty sdílel Robert Bowers, podezřelý z atentátu v Pittsburghu, vedl k odmítavým postojům minulých dnů. Bowers je obžalován, že uplynulou sobotu v Pittsburghu během útoku na synagogu zabil 11 lidí a čtyři další zranil. Podle zatykače volal během činu nenávistná hesla pro Židům. Na Gab.com označil Bowers Židy za „satanovy děti“ a pravidelně tam šířil antisemitský obsah. Bezprostředně po střelbě v synagoze štval na Gab.com proti židovským „invazorům“ a napsal příspěvek, který některá média zpětně vyhodnotila jako oznámení činu.

Odborníci na extremismus už delší dobu varovali, že se Gab.com stal důležitým místem pro sdílení nenávisti, rozeštvávání a organizování extrémní pravice. Není to poprvé, kdy měl Gab.com problémy s providery: v r. 2017 ho vyhodil App Store od Apple a Google Play. V srpnu se mu podařilo odvrátit podobný osud na Azure Webservices od Microsoftu, když po masivním tlaku smazal dva antisemitské příspěvky. Ani pro doménového providera GoDaddy to není první rozchod se zákazníkem: v r. 2017 se zbavil extrémně pravicového portálu Daily Stormer poté, co zveřejnil pomlouvačný článek o oběti extrémně pravicových výtržností v Charlottesville.

Obvykle se jedná o malé krůčky, kterými se velcí internetoví poskytovatelé služeb vymezují proti rasistům a extremistům. A tvrdé jádro pravicových extremistů se pak stejně přesune na další laxně reagující platformu. To se ukázalo i v Německu, když byly nejrůznější pravicové kanály smazány ze sociální sítě Discord. Je to hra na kočku a na myš, zdlouhavá a unavující.

Nesmíme nečinně přihlížet rozsévání nenávisti

U blokování samozřejmě vždy existuje nebezpečí, že budeme považovat za vyřešený problém, který ve skutečnosti pouze zmizel z dohledu. Na druhou stranu: nečinně přihlížet verbálnímu žhářství na internetu také není alternativou. Na příkladu Brazílie právě vidíme, jak může jed dezinformací šířených přes WhatsApp zcela otrávit volby. Ruské pokusy o manipulaci amerických prezidentských voleb v r. 2016 zase ukázaly, jak levně si lze prostřednictvím Facebooku koupit pozornost.

Poslední dobou to dokonce vypadá, že by blokování mohlo být účinné. Například americkým konspirátorům Alexi Jonesovi a Milo Yiannopoulosovi klesla prudce popularita poté, co je největší platformy a poskytovatelé služeb okázale vyhodili. A to v USA, kde se proti jakýmkoliv vyjádřením postupuje přinejmenším velmi váhavě.

Viz i tento zajímavý článek na webu public relations agentury Focus (nejedná se o reklamu): „Tvrdý postup sociálních médií proti fake news funguje. Dosah portálu InfoWars konspirátora Alexe Jonese je po měsíci od série banů poloviční.

Samozřejmě že se pak mohou štváči – jak ukázal i případ Gab.com – litovat jako cíl mainstreamových kampaní. Jenže: pokud se dalo ve vřískotu uplynulých let něco rozpoznat, pak to, že sociální média a poskytovatelé služeb nemohou jednoduše setřást svou spoluzodpovědnost. Na tlak veřejnosti reagují. Musí reagovat. I když někdy neochotně. Není to mnoho. A je to těžké. Ale je to aspoň začátek.

REKLAMA