Dvě nové studie informují o ruském ovlivňování voleb v USA

Dvě nové studie informují o ruském ovlivňování voleb v USA

Dvě studie informují, v jakém rozsahu využívalo Rusko sociální média k ovlivňování amerických voličů. Demokraté mluví o „útoku na naši demokracii“.

Ruští experti na propagandu využívali během předvolebního klání v USA v r. 2016 ve velkém měřítku veškeré internetové platformy, aby jejich prostřednictvím ovlivnili výsledek ve prospěch současného prezidenta Donalda Trumpa. Vyplývá to ze dvou studií, které byly předloženy výboru pro tajné služby amerického Senátu.

Studie zkoumají podezřelé metody v Petrohradu sídlící Internet Research Agency (IRA). Ta je považována za „fabriku trollů“ ruské vlády. Výzkumníci ve svých studiích vyhodnotili miliony zpráv na sociálních sítích, které jim podle Washington Post poskytly internetové koncerny. Na studii spolupracovali vědci a vědkyně z počítačového projektu zabývajícího se propagandou z britské Oxfordské univerzity, stejně jako firmy Graphika a New Knowledge, které se specializují na analýzy internetových sítí.

Podle studie nebyly pro dezinformační kampaně využívány pouze Facebook a Twitter, ale i Instagram a YouTube. Pomocí tisíců falešných účtů chtěla IRA jednoznačně „pomoci Republikánské straně a především Donaldu Trumpovi“, uvádí se v jedné z obou studií.

Demokratičtí voliči měli být „demobilizováni“

Konkrétně se IRA se svými internetovými aktivitami snažila ovlivnit různé voličské skupiny. Tak byli například afroameričané, příslušníci sexuálních menšin a levicově liberální voliči „demobilizováni“, aby se zdrželi voleb. Podle studie se třeba ruští trollové snažili přesvědčit afroamerickou komunitu, že nejlepším rozhodnutím je „bojkotovat volby“.

IRA vytvořený účet pod jménem Blacktivist se snažil Trumpově rivalce Hillary Clintonové podsunout, že ve skutečnosti nemá žádný zájem na zlepšení podmínek pro Afroameričany. „Hillary Clintonovou nezajímají životy, pouze hlasy“, hlásala jedna ze zpráv, což byla i narážka na hnutí Black-Lives-Matter (Život černých se počítá), které se zasazuje proti policejnímu násilí.

Jiné zprávy IRA podle expertů zase cíleně vyzývaly bílé konzervativní voliče k účasti na volbách tím, že do popředí stavily pro tuto voličskou skupinu důležitá témata, jako právo na soukromé držení zbraní nebo boj proti ilegálnímu přistěhovalectví.

Ruskou propagandu zhlédly celkem miliony uživatelů. Podle studie provozovala IRA jen na Facebooku 20 stránek, které celkem generovaly 39 milionů „lajků“, 31 milionů sdílení, 5,4 milionů reakcí a 3,4 milionů komentářů. Vědci americkému Kongresu sdělili, že dezinformační kampaň vidělo 126 milionů lidí na Facebooku a dalších 20 milionů na Instagramu.

Je podkopávána důvěra v demokratické instituce

Vědci sice byli odkázáni na data těchto společností, zároveň ale vyjádřili i kritiku na jejich chování, píše deník Washington Post. Zmínili „opožděnou a nekoordinovanou reakci“ internetových koncernů na dezinformační kampaně. V budoucnu musí vědci obdržet data „smysluplným a konstruktivním“ způsobem.

Republikánský předseda výboru pro tajné služby Richard Burr řekl, že ze studií vyplývá, jak agresivně se Rusko snažilo rozdělit americké občany na základě rasy, náboženství a světonázoru a snížit tak jejich důvěru v demokratické instituce. Mark Warner, zástupce demokratů ve výboru, mluví o „útoku na demokracii“.

Na základě vyšetřování zvláštního zmocněnce Roberta Muellera vznesla americká justice již v únoru obvinění proti IRA, kvůli jejímu vměšování do amerických prezidentských voleb. Mueller také zkoumá, jestli tehdy došlo k ilegálním dohodám mezi ruskou vládou a Trumpovými spolupracovníky. Trump označuje vyšetřování za „hon na čarodějnice“ a vyšetřování odmítá. Ruská vláda jakékoliv vměšování odmítá.




Zanechte nám svou korekturu nebo komentář: