Instagram nahradil Facebook na pozici nejdůležitější zpravodajské platformy

Instagram nahradil Facebook na pozici nejdůležitější zpravodajské platformy

Každý čtvrtý mladý dospělý člověk používá podle nové studie jako zdroj zpráv Instagram. Celkově ale důvěra ve zprávy na sociálních sítí klesá. 

Instagram není pro mladé lidi v Německu jen sítí pro sdílení fotografií: podle průzkumu dospělých ve věku od 18 do 24 let využívá téměř každý čtvrtý tuto platformu pravidelně jako zdroj zpráv.

Tento výsledek je součástí studie Digital News Report 2019, kterou vypracoval Reuters Institute for the Study of Journalism na Oxfordské univerzitě. Průzkum provedl začátkem roku YouGov, za německou část je zodpovědný hamburský Leibniz-Institut für Medienforschung (Leibnitzův institut pro výzkum médií, pozn. red.).

23 % dotázaných v Německu uvedlo, že na Instagramu pravidelně sledují zpravodajský obsah. 22 % sleduje za stejným účelem Facebook a YouTube. Každý desátý v rozmezí od 18 do 24 let se informuje prostřednictvím aplikace WhatsApp (společnost Facebook však oznámila, že hromadné rozesílání zpráv prostřednictvím WhatsApp od prosince zakáže, pozn. red.). Pouze 6 % sleduje zprávy na Twitteru.

Specialista na komunikace Sascha Hölig z Leibnitzova instutu pro výzkum médií k tomu říká: „U 18 až 24letých předhonil Instagram jako zdroj zpravodajského obsahu Facebook a Twitter.“ Instagram je médiem, které „je v kurzu“.

Sociální sítě jsou ale jediným zdrojem pouze pro 3 % dotázaných: 97 % uvedlo, že využívá jako zdroj informací i jiná média.

Důvěra ve zprávy je v Německu poměrně vysoká

Studie zkoumá i důvěru lidí v kvalitu a správnost zpravodajských informací. Kolem poloviny dospělých uživatelů internetu souhlasí s tvrzením, že většině zpráv důvěřuje. „Důvěra ve zprávy je v Německu ve srovnání s jinými zeměmi vysoká. Ve Velké Británii je to 40 %, v USA 32 %, v Maďarsku 28 % a ve Francii dokonce jen 24 %. Německo se nachází v první třetině“, upřesňuje Hölig. Kromě toho je třeba rozlišovat: hodnotu 47 % v Německu dosáhly všechny zprávy, „které se k uživatelům dostaly jakoukoliv cestou“, dodává Hölig. Jsou-li zpravodajské zdroje aktivně vyhledávány a využívány, je tato hodnota výrazně vyšší.

Důvěra ve zprávy na sociálních médiích klesá: v době průzkumu uvedlo jen 16 % respondentů, že zprávám na sociálních sítích důvěřuje – to je o 2 % méně, než v r. 2018. Mezi mladšími uživateli médií je to dokonce pouhých 12 %. Hölig upozorňuje: „Nelze tedy propadnout iluzi, že se mladí lidé nechají napálit fake news a důsledku toho mění své volební chování.“ Důvěra v sociální média klesá.

Reuters Institute for the Study of Journalism zkoumá všeobecné trendy a národní zvláštnosti užívání zpravodajských médií od r. 2012. Studie z r. 2019 vychází z údajů 38 zemí, v každé z nich bylo dotázáno kolem 2.000 osob.



Zanechte nám svou korekturu nebo komentář: