Zatčení Caroly Rackete: umělci přislíbili podporu

REKLAMA

Záchranná loď německé humanitární organizace Sea Watch zakotvila v přístavu italského ostrova Lampedusa. Kapitánka Carola Rackete byla zatčena. Na palubě bylo 40 migrantů.

Záchranná loď německé humanitární organizace Sea Watch zakotvila s 40 uprchlíky na palubě v přístavu italského ostrova Lampedusa. Po vyvázání byla kapitánka Carola Rackete zatčena, sdělil v noci na sobotu mluvčí Sea Watch Ruben Neugebauer agentuře AFP. Zprvu nebylo jasné, jestli a kdy mohou uprchlíci opustit palubu. Podle DPA mezitím záchrannou loď opustili. Sea Watch 3 byla zabavena.

Předtím přístavní policie informovala, že loď vpluje do přístavu. Na místě čekala policie. Kromě migrantů se na palubě nacházelo 22 členů posádky a několik italských poslanců. Organizace umístila na Twitter video, které nahrála Rackete krátce před vyplutím do přístavu na Lampeduse. V něm zdůvodňuje své rozhodnutí. Neschylovalo se k žádnému řešení, proto se rozhodla pro tento krok.

Rackete vplula navzdory zákazu italské vlády v polovině týdne do italských pobřežních vod. „Vpluji do italských vod a přivezu je (migranty) do bezpečí na Lampeduse“, zdůraznila. Racketová uvedla, že ví, co riskuje a že je ochotna jít za své rozhodnutí do vězení. Podle mluvčí organizace Sea Watch Giorgie Linardiové projevily čtyři země – Německo, Portugalsko, Francie a Lucembursko – ochotu uprchlíky z lodě přijmout.

V sobotu ráno zveřejnila organizace tweet, že téměř před 60 hodinami vyhlásila stav nouze. „Nikdo nás nevyslyšel. Nikdo nepřevzal zodpovědnost. Opět je nás, … abychom 40 zachráněných dostali do bezpečí.“ Výkonný ředitel Sea Watch Johannes Bayer rovněž na Twitteru vysvětlil, že kapitánka „učinila správné rozhodnutí“. Rackete dodržela námořní právo a dopravila uprchlíky do bezpečí.

V pátek zahájilo italské státní zastupitelstvo proti Rackete vyšetřování. Podle Linardiové je mj. obviněna z napomáhání k ilegální migraci a porušení námořního práva. Podle tiskové agentury ANSA hrozí 31leté kapitánce tři až deset let vězení, protože se vzepřela válečné lodi a použila násilí. Státní zastupitelstvo v Agrigentu jí nařídilo domácí vězení.

Loď celní správy se snažila bránit záchranářům v cestě

Italská zpravodajská agentura ANSA informovala, že se loď italské celní správy pokusila bránit lodi záchranářů v dokování, nakonec ale musela uhnout. Mluvčí Sea Watch Neugebauer sdělil, že přístavní policie byla o úmyslu zakotvit v přístavu sicilského ostrova informována. „Lidé na palubě jsou zcela vyčerpaní a znejistění.“ Po zakotvení v přístavu se všem ulevilo.

12. června zachránila Sea Watch 3 před libyjským pobřežím 53 osob. 13 z nich bylo již v uplynulých dnech ze zdravotních důvodů převezeno do Lampedusy. Humanitární organizace čekala téměř dva týdny marně na povolení k vplutí do některého z evropských přístavů.

Členské země Evropské unie se již roky přou o mechanismu přerozdělování zachráněných uprchlíků. Italský pravicově populistický ministr vnitra Matteo Salvini nyní žádal konkrétní „záruky“ od zemí, které budou ochotny migranty přijmout, než jim dovolí opustit palubu lodi. Kromě toho je vláda rozhodnutá tvrdě postupovat proti každému, kdo poruší zákony.

„Mise splněna“, napsal na Twitter Salvini po zatčení Rackete. „Zločinecká kapitánka je zatčena, pirátská loď je zabavena, nejvyšší trest pro zahraniční nevládní organizaci.“ Italský předseda vlády Giuseppe Conte na setkání zemí G20 v Osace řekl, že nechce soudit místo justice, která je zodpovědná za použití zákonů. „Ale tyto zákony existují, ať chceme nebo ne.“

REKLAMA

Evangelická církev v Německu (Evangelische Kirche in Deutschland, EKD) zatčení kapitánky odsoudila. Předseda rady EKD Heinrich Bedford-Strohm prohlásil, že je „smutný a rozzlobený“. „Mladá žena je zatčena v evropské zemi, protože zachránila lidské životy a chtěla je bezpečně dopravit na pevninu. To je ostuda pro Evropu!“

Zatčení Rackete rovněž kritizoval předseda německých Zelených Robert Habeck. Kapitánka odhaluje „hanebnost italské vlády“ a upozorňuje na „dilema evropské uprchlické politiky“, sdělil Habeck Redakční síti Deutschland. „Obviňovat paní Rackete z ‚podpory obchodníků s lidmi‘ a pirátství, tak jak to činí italský ministr vnitra Matteo Salvini, to je zkreslení jazyka orwellovských rozměrů“, řekl politik Zelených, který se zasazuje za legální migrační cesty a požaduje po spolkové vládě, aby jednala. Podle Habecka by se měla snažit, „aby záchrana tonoucích byla státní zakázkou, nebo byla státem organizována.“

Německý ministr zahraničních věcí Heiko Maas (SPD) na Twitteru apeloval na italskou justici, aby obvinění rychle vyjasnila. „Záchrana lidských životů je humanitární povinností. Záchrana tonoucích nesmí být kriminalizována“, vysvětlil ministr.

Předsednictvo Levice vyzvalo spolkovou vládu, aby Německo přijalo zachráněné migranty. „Nesmí dojít k jejich navrácení do Libye“, prohlásila strana.

Umělci přislíbili podporu

Podporu kapitánce Rackete projevili i němečtí umělci. Již v pátek oznámil satirik Jan Böhmermann na Twitteru, že chce posádce Sea Watch 3 pomoct. „Pro případ, že italské úřady Carolu Rackete, kapitánku Sea Watch zažalují, pak stejně jako v minulém roce uspořádáme sbírku na právní výlohy a výdaje záchranářů“, uvedl Böhmermann. Už v r. 2018 umělec spolu se svým kolegou Klaasem Heuferem-Umlaufem během 10 dnů shromáždili téměř 200.000 eur pro německého kapitána lodi Lifeline Clause-Petera Reische. Ten stál před soudem na Maltě, poté co byla tamními úřady zabavena jeho záchranná loď. Heufer-Umlauf se bude podílet i na této sbírce.

Vláda v Římě sleduje velmi restriktivní uprchlickou politiku a uzavřela všechny italské přístavy pro mezinárodní záchranářské lodě. Od r. 2014 zemřelo při pokusu o zdolání Středozemního moře z Libye do Evropy více než 12.000 osob. Úřad OSN pro uprchlíky UNHCR proto mluví o „nejsmrtelnější cestě přes moře na světě“.

Ke kauze lodi „Sea Watch 3“ na magazínu POLITIQ již vyšlo:

Sea Watch 3 zakotvila v přístavu na Lampeduse, kapitánka byla zatčena

Carola Rackete: německá kapitánka proti italským zastáncům tvrdé ruky

Zabavená loď Sea Watch 3 smí opět plnit svou misi

REKLAMA