Německé dráhy plánují miliardové investice

Německé dráhy plánují miliardové investice

Kdo zmešká v Berlíně, Hamburku nebo v Mnichově vlak ICE, neměl by již brzy dlouho čekat na další spoj. Německé dráhy plánují zavedení 30minutových intervalů a chtějí investovat miliardy do nových vlaků.

Deutsche Bahn (DB) chce propojit největší německá města výrazně častěji jezdícími spoji vlaků ICE a Intercity. „Dálková doprava mezi velkými metropolemi bude jezdit v důsledně půlhodinových intervalech“, sdělil Berthold Huber, člen představenstva pro osobní dopravu německých drah. „Ve finále to bude znamenat, že se z dálkových spojů stane meziměstská S-Bahn.“ (S-Bahn je v německých městech další druh dopravního prostředku vedle autobusů, tramvají, případně metra, pozn. red.)

Dlouhodobá strategie

Huber uvedl, že 30minutové intervaly pro velká města přijaly německé dráhy v létě ve své nové strategii „Starke Schiene“ (Silné koleje, pozn red.). Zároveň zdůraznil, že do realizace tohoto plánu uplyne ještě pár let. Jako první by měly být 30minutové intervaly dálkových spojů zavedeny mezi Hamburkem a Berlínem – k tomu by mělo dojít za dva roky. Dnes jsou to přes den 3 vlaky během dvou hodin.

Až bude dokončena nová trať Wendlingen-Ulm a bude zprovozněno nové nádraží ve Stuttgartu, mají být koncem r. 2025 v půlhodinových intervalech propojena i města Stuttgart a Mnichov jakožto i Stuttgart a Frankfurt nad Mohanem, Frankfurt a Kolín nad Rýnem a Frankfurt s Kolínem a Frankfurt s Hamburkem. Pro spoje mezi Berlínem a Kolínem ještě není znám termín.

„Metropole a doprava mezi metropolemi nadále porostou“, řekl Huber. Na nové trati mezi Berlínem a Mnichovem tak letos vzrostl počet přepravených osob o 14 %. Počínaje novým jízdním řádem, platným od neděle, dráha na tomto úseku spoje znovu posílila.

Miliardy za nové vlaky

V současnosti činí průměrné stáří dálkové soupravy 22 let, za pět let má být sníženo na 15 let. Podle Hubera investují dráhy do r. 2026 kolem 12 miliard eur do svých vlaků.  „To je v dějinách DB rekordní suma“, upřesnil.

Pouze v dálkové dopravě chce koncern do r. 2026 investovat 8,5 miliard eur na modernizaci souprav. Polovina částky spadá na obří zakázku vlaků ICE4, 39 souprav ovšem už bylo od r. 2017 dodáno. V r. 2025 jich má být 137. Je to největší samostatná zakázka v dějinách DB.

K tomu přijde 23 nových Eurocity vlaků španělského výrobce Taigo a 86 patrových souprav Intercity, ze kterých je už 44 v provozu. Dráhy ale také brzo vypíší výběrové řízení na zakázku dalších 30 vysokorychlostních vlaků, které mají jezdit za 3 roky.

2,7 miliard eur pro regionální dopravu

Koncern plánuje větší investice i do modernizace flotily regionálních vlaků. Do nového designu a pořízení nových souprav pěti největších S-Bahn sítí v Německu chce DB investovat kolem 2,7 miliard eur. Kolem jedné miliardy eur budou stát soupravy DB Regio.

Huber také zdůraznil, že každé euro do železniční sítě a moderních vlaků je dobrá investice.  Atraktivní spoje mezi metropolemi a efektivní mobilita v německých městech a na venkově jsou „opěrné pilíře změny dopravy“.

Stát přidá prostředky

Aby bylo dosaženo klimatických cílů, přitéká do železniční sítě výrazně více peněz, kapitál DB navýší i stát. Má dokonce dojít k reaktivaci nepoužívaných tratí. Šéf DB Richard Lutz hovoří o „větru do zad, který se blíží vichřici“. Politika železnici léta zanedbávala, tento přístup se nyní změnil.

DB ale zdůrazňuje, že si nové dálkové spoje financuje sama. Přitom pomáhá plánované snížení DPH na dálkové jízdné. Koncern počítá s tím, že toto zlevnění přinese drahám dalších 5 milionů cestujících ročně. Z těchto dodatečných příjmů bude financováno dodatečných 30 souprav rychlovlaků, které mají nalákat dalších 6 milionů cestujících.

Kippingová požaduje Bahncard pro všechny

Předsedkyně Levice Katja Kippingová v souvislosti s ochranou klimatu požaduje Bahncard 50 pro všechny. Namísto subvencování elektromobilů by raději všichni občané měli obdržet tento slevový průkaz, uvedla v deníku „Rheinischen Post“. Elektromobily si mohou dovolit pouze lidé, kterým na nové auto zbývá přes 30.000 euro, dodala dále.

Roční Bahncard 50 německých drah stojí v současnosti 255 eur pro vlaky druhé třídy. S tímto průkazem obdrží cestující pro spoje po Německu slevu ve výši 50 % na tzv. fixní ceny  a slevu 25 % na slevové jízdné.

Kippingová požadovala i další zlepšení drah, aby se zvýšila jejich efektivita při ochraně klimatu. Například je třeba navýšit ve vozech místo pro jízdní kola, jakožto zavést samostatná oddělení s větším prostorem na práci pro cestující, dojíždějící do práce.



Zanechte nám svou korekturu nebo komentář: