Jak reagují Facebook, Google a TikTok na koronavirus?

Hoaxy na internetu

Jak reagují Facebook, Google a TikTok na koronavirus?

Hororové příběhy o chemických zbraních nebo bělících prostředcích jako způsob léčby: sociální sítě jsou zaplaveny falešnými informacemi o koronaviru. Každá z nich postupuje proti trollům jinak.

Šíření koronaviru vyvolalo globální bouři strachu. Vymyšlené hororové příběhy paniku ještě zesilují. Na internetu jsou sdíleny falešné zprávy o infikovaném americkém vojákovi v Litvě. Objevují se fake videa školáků, kteří jsou s kašlem uvězněni ve třídě. Množí se vybájené zprávy o tajných vládních experimentech, sloužících ke snížení populace.

Služby jako Facebook, Google a Twitter musí této dezinformační záplavě čelit. Zavádí protiopatření, aby je utlumily.

Nejsilněji je zasažena rychle rostoucí platforma ke sdílení krátkých, převážně hudebních, videí TikTok. Podle průzkumu mediálního aktivisty organizace Media Matters mají na této síti problematické klipy statisícová zhlédnutí. Ve videích je koronavirus mimo jiné označován za chemickou zbraň a je spojován s bývalým šéfem Microsoftu Billem Gatesem.

Tyto fake news mají být utlumeny tím, že vyhledávání pojmu koronavirus bude opatřeno odkazem na uživatelské podmínky, sdělila na dotaz magazínu Spiegel mluvčí TikToku. V podmínkách je uvedeno, že je šíření falešných informací zakázáno především tehdy, pokud škodí komunitě nebo veřejnosti. Mezi ně patří fake news, šířící strach nebo zavádějící informace o zdravotnictví. Videa s takovým obsahem budou odstraněna.

Podle mluvčí jsou v současné době uživatelé TikToku upomínáni častěji, pokud poruší pravidla komunity. Odkazy na stránku Světové zdravotnické organizace (WHO) mají uživatele motivovat k tomu, aby si před sdílením nebo likováním obsahu napřed ověřil fakta.

Životu nebezpečné rady na Facebooku

Nesmyslné zprávy o viru se objevily i na Facebooku. Uživatelé tam mimo jiné šíří informaci, že nejlepší a dostatečnou ochranu představuje vitamín C. Některé falešné zprávy mohou být dokonce životu nebezpečné: provozovatelé facebookových stránek mimo jiné k léčení plicní choroby doporučovali pití bělících prostředků – což ovšem namísto vyléčení vede spíš k otravě.

Podle vlastních údajů nasadil proti těmto nesmyslným zprávám Facebook svůj tým na ověřování faktů. Cílem je snížení počtu falešných informací na Facebooku a Instagramu, sdělil ve čtvrtek na svém blogu zdravotní šéf Facebooku Kang-Xing Jin. Kromě toho má přijít uživatelům, kteří chtějí šířit fake news, nebo je již sdíleli mezi svými přáteli, varovné upozornění.

Další příspěvky mají být rovnou odstraněny, píše Jin. „Začneme s mazáním zpráv, obsahujících falešná tvrzení a spiklenecké teorie, pokud budou předními mezinárodními zdravotnickými organizacemi označeny za nebezpečné pro uživatele.“ Zatím nebyla všechna opatření realizována, k tomu má dojít v následujících dnech. Pak by měly mít i zdravotnické úřady možnost využít bezplatnou reklamu, aby mohly občanům v postižených oblastech zprostředkovat osvětu o viru.

Google chce šířit osvětu

Google snižuje výsledky vyhledávání, aby udělal místo pro tzv. SOS zprávy. Tato moderovaná stránka má uživatelům cíleně přinášet informace o virové nákaze. Před seznamem s výsledky vyhledávání se objeví – přinejmeším tehdy, pokud uživatel hledá v anglické verzi dotaz „coronavirus“ – nejprve sbírka odkazů WHO. Kromě toho se objeví všeobecné informace k postupům, jak sebe a okolí chránit před nákazou. Google s odvoláním na WHO například doporučuje důkladné mytí rukou, kýchání do záhybu ruky pod loktem a nekonzumování syrového masa a vejec.

Vlastní spolupracovníky už Google z kritických oblastí stáhl. Ve středu společnost sdělila, že přechodně uzavře všechny čtyři čínské pobočky, kromě toho i kanceláře v Hongkongu a Tchaj-wanu. Navíc požádala společnost zaměstnance navrátivší se z Číny, aby alespoň 14 dní po příletu pracovali z domova.

I Twitter reagoval na velký počet příspěvků, tákajících se viru. Zostřená politika odstraňování příspěvků však neexistuje. Byla pouze přepracována funkce vyhledávání, sdělila magazínu Spiegel jedna z mluvčích společnosti. Jakmile uživatel vyhledává informace o viru, jsou neseriózní zdroje skryty. V několika zemích je upraveno zobrazování výsledků, aby „nabídlo odpovídající zdroje při hledání pojmů v souvislosti s novým koronavirem.“



Zanechte nám svou korekturu nebo komentář: