Celosvětový bojkot reklamy na Facebooku a spol. sílí

Celosvětový bojkot reklamy na Facebooku a spol. sílí

Prostor pro sociální sítě se pomalu zužuje. Poté, co se přidaly první firmy k hnutí #StopHateForProfit, stahuje mezitím i řada velkých hráčů své kampaně z Facebooku, Instagramu, Twitteru a spol. Chtějí tak internetové platformy dotlačit k důslednějšímu boji s nenávistnými komentáři, propagandou, spamem a fake news.

Obzvlášť po oznámení Unileveru se mohly šéfovi Facebooku Marku Zuckerbergovi udělat ustarané vrásky na čele. Konzumní obr 26. června večer oznámil, že své kampaně na sociálních médiích v USA minimálně do konce roku zastaví. A to nejen na Facebooku a Instagramu, ale i na Twitteru. Služba na sdílení krátkých textových zpráv, na které s oblibou zveřejňuje svá často kontroverzní poselství americký prezident Donald Trump, čelí kritice již delší dobu.

Unilever svůj krok zdůvodňuje zodpovědností platforem za nakládání s kontroverzními příspěvky – obzvlášť tváří v tvář napjaté politické atmosféře v USA. Facebook a Twitter, které vydělávají své peníze téměř výhradně na reklamě, musí být aktivnější, zejména pokud jde o nenávistné komentáře a štvavé příspěvky během americké volební kampaně. Svůj reklamní rozpočet přitom nechce holandský koncern krátit, nýbrž přeskupit na jiné kanály.

Na stejný nápad by mohl přijít další obr Procter & Gamble, který do sociálních sítí zpravidla investuje obrovské částky. Chief Brand Officer Marc Pritchard před několika dny oznámil, že všechny mediální kanály, sítě a platformy, na kterých koncern inzeruje, nechá prověřit z pohledu bezpečí značky. Pokud se ukáže, že se jedná o nevhodné prostředí z důvodu šíření nenávisti, diskriminace nebo rasismu, učiní Procter příslušná opatření, vysvětlil Pritchard.

Výzvu k bojkotu, ke které se už předtím připojily americký mobilní telekomunikační gigant Verizon, známé outdoorové značky The North Face a Patagonia, řetězec s oblečením Eddie Bauer, filmová distribuce Magnolia Pictures a zmrzlinářská značka Ben & Jerry’s, nyní následují i Honda, Levi’s, a Dockers. Automobilka zatím nechce na Facebooku a Instagramu inzerovat v červenci, aby tak vyslala „znamení proti nenávisti a rasismu“. Levi’s a Dockers chtějí své kampaně vysadit „minimálně“ do konce července. „Facebook musí podniknout kroky, aby na své platformě zastavil šíření falešných informací a štvavých projevů. Je to nepřijatelné porušení našich hodnot. Spolu s Dockers ze zúčastníme kampaně #stophateforprofit a zastavujeme všechny naše reklamy na Facebooku“, sdělila firma Levi’s.

Svůj penězovod sociálním sítím zavřela i značka Diageo. Výrobce lihovin chce od července přestat inzerovat na sociálních sítích – a to celosvětově. S mediálními partnery chce diskutovat o tom, jak by se mělo zacházet s nepřijatelným obsahem, sdělila firma Diageo.

Podobně, byť ne tak radikálně, se brání výrobce čokolád Hershey. Koncern v pátek 26. června pozdě večer oznámil, že své výdaje na Facebooku a Instagramu až do konce roku o třetinu sníží a připojí se tak k bojkotu #stophateforprofit. Koncern nezaznamenal, že by Facebook přijal efektivní opatření proti „hate-speech“, uvádí se v odůvodnění. Navzdory opakovaným prohlášením nebyly v boji proti nenávisti „zaznamenány žádné významné změny“.

Žádné peníze za reklamu v sociálních sítích prozatím nevydá ani Coca-Cola. Koncern se sice nezúčastní oficiálního bojkotu, ke kterému vyzvaly americké občanskoprávní organizace. Přesto Coke zatím po dobu 30 dní nevydá jediný dolar do sociálních sítí – a to po celém světě.

„Na světě není místo pro rasismus a není ani na sociálních sítích“, zdůvodnil tento krok James Quincey, CEO Coca-Coly. Coke „přehodnotí svou reklamní politiku, aby zjistila, je-li ji třeba přepracovat“, dodal Quincey dále. Koncern očekává od svých partnerů v sociálních médiích „více zodpovědnosti a transparentnosti“.

Facebook již zareagoval. Koncern ve svém stanovisku zdůraznil, že ročně investuje miliardu dolarů do bezpečnosti své komunity. Firma soustavně spolupracuje s externími odborníky, aby testovala a rozvíjela svá pravidla. Díky tomuto nasazení je odhaleno téměř 90 % nenávistných komentářů, než na ně upozorní samotní uživatelé. „Víme, že je třeba dělat více“, vysvětlil jeden z mluvčích společnosti. Facebook proto vyvíjí ještě další nástroje, technologie a směrnice.

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg navíc v živém streamu oznámil, že jeho společnost bude silněji zasahovat proti nenávistným komentářům a falešným zprávám před listopadovými prezidentskými volbami v USA a bude je mazat. Kromě toho budou zvýšeny standardy na reklamu, aby byly blokovány hanlivé a nenávistné zprávy dotýkající se etnické příslušnosti, náboženství nebo sexuálních preferencí. „Stavím se proti nenávisti a všemu, co by vyvolávalo násilí“, řekl Zuckerberg. Šéf koncernu se nedávno sám dostal pod palbu kritiky, když se zdráhal zasáhnout proti sporným výrokům amerického prezidenta Donalda Trumpa. Za to byl kritizován dokonce vlastními zaměstnanci.

Zdá se, že se akce #stophateforprofit bude účinná. Už v pondělí 29. června přinesl server Meedia.de zprávu, že Facebook ztratil kvůli bojkotu firem jako Coca-Cola, Levi’s, Starbucks a dalším během jednoho dne 56 miliard dolarů své burzovní hodnoty. Stejnou informaci přinesl i americký Newsweek.



Zanechte nám svou korekturu nebo komentář: