V Česku vzplanula debata o bezpečnosti železniční dopravy

V Česku vzplanula debata o bezpečnosti železniční dopravy
REKLAMA

Po dvou smrtelných vlakových neštěstích během jednoho týdne vzplanula v Česku debata o bezpečnosti železniční dopravy.

Nedaleko Prahy najel v úterý večer do stojící poštovní soupravy plnou rychlostí patrový příměstský vlak. Strojvůdce osobního vlaku přišel o život. Deset dalších osob bylo těžce nebo středně těžce zraněno. 25 cestujících muselo být podle záchranářů převezeno s lehkými zraněními do okolních nemocnic.

„S největší pravděpodobností přehlédl strojvůdce signál k zastavení“, řekl ve středu ve veřejnoprávním rozhlase ministr dopravy Karel Havlíček. Zároveň zdůraznil, že se jednalo o jednu z nejlépe zabezpečených tratí v zemi. Havlíček oznámil založení nové bezpečnostní komise a vyslovil naději, že bude na dráze zaměstnáno více personálu. Odstoupit odmítl.

„Všude najednou panoval velký zmatek“, sdělil po nejnovější dopravní nehodě deníku MF Dnes očitý svědek. Zatím není jasné, proč vlak automaticky nezastavil. Srážku vlaků u Českého Brodu, který je vzdálen zhruba 30 km od Prahy, začala vyšetřovat policie. Škoda byla odhadnuta na 1,7 milionů euro (zhruba 44,2 milionů korun, pozn. red.). Navíc bylo poškozeno kolem 800 poštovních zásilek. Teprve před týdnem se v Krušných horách čelně srazily dva vlaky. Při nehodě v hraniční oblasti mezi Českou republikou a Saskem přišly o život dvě osoby, jedna z nich byla občanem Německa.

Opozice viní z odpovědnosti za nejnovější železniční nehody ministra dopravy. Kritizuje, že je Havlíček navíc ještě ministrem hospodářství a obchodu. Politik je členem populistické strany ANO multimiliardáře a předsedy vlády Andreje Babiše. „Nelze vést dobře současně dvě ministerstva“, prohlásila konzervativní politička Markéta Pekarová-Adamová. „Jde tu o lidské životy“.

Že přejede vlak signál k zastavení, se v České republice stane zhruba 150× za rok, sdělil na dotaz jeden z mluvčích Drážní inspekce v Praze. Většinou jde pouze o několik metrů, někdy ale i o kilometry. I když je trať opatřena bezpečnostním systémem a vlak automaticky zastaví, může se strojvůdce rozhodnout, že pojede dál s vizuální kontrolou. To přichází v úvahu, když je například přesvědčen, že se jedná o poruchu.

Česká republika má jednu z nejhustších železničních sítí v Evropě, ale infrastruktura je z velké části považována za zastaralou a nutně potřebuje renovaci. V uplynulých pěti týdnech zaregistrovala evropská železniční agentura Erail 15 kritických událostí na železnici – 10 z toho v České republice. Mezi nimi byly i vykolejení a kolize vlaků, která se obešly bez zranění.

UPDATE: Jak informuje server Aktuálně.cz, ve středu večer vykolejil na Chrudimsku další osobní vlak. Naštěstí nebyl nikdo zraněn. A ve čtvrtek dopoledne poškodil rychlík Krušnohor výhybku, následkem čehož muselo být evakuováno 80 lidí, píše deník Novinky.cz.

REKLAMA