Jak to bylo doopravdy s reklamou firmy Audi?

Jak to bylo doopravdy s reklamou firmy Audi?
REKLAMA

Malé děvče v letních šatech, opírající se o mříž chladiče přemotorizovaného automobilu, pojídající banán: reklamní fotografie Audi vyvolala masivní vlnu kritiky. Koncern se omluvil.

Koncern Volkswagen vyvolal – jen několik týdnů po skandálu s rasistickým videem na nový VW Golf – svou reklamou velké rozhořčení. Tentokrát postihlo dceřinnou společnost Audi. Ukázala malé děvče před mříží chladiče vozu Audi RS4. Má na sobě krátké šaty, jeansovou bundu, sluneční brýle a pojídá banán. Nad tím je ve tweetu umístěno poselství výrobce: „Lets your heart beat faster – in every aspect“ – přeloženo: Vaše srdce bude bít rychleji – v každém ohledu.

Firma Audi se nyní za fotografii omluvila. Výrobce automobilů sdílel fotografii na Twitteru v neděli. Tweet je nadále dostupný, ačkoliv koncern oznámil, že fotografii již nebude používat. Oznámil, že chce zachovat naprostou transparentnost a umožnit otevřenou diskuzi.

Reklama Audi: tweet 01
Tweet oficiálních stránek Audi: „Lets your heart beat faster – in every aspect“, česky: „Vaše srdce bude bít rychleji – v každém ohledu.“

Během krátké doby se ozvaly nesčetní uživatelé Twitteru s ostrou kritikou: právě malé děti jsou v silniční dopravě velmi často přehlíženy, i proto, že rozměry automobilů během uplynulých let masivně narostly a navíc jsou vybaveny stále silnějšími motory. Je nevkusné  ukazovat před chladičem právě jednu z potenciálních obětí a tímto způsobem inzerovat automobil, zaznělo jednohlasně.

Jeden z uživatelů Twitteru znázornil situaci srovnáním motivu Audi s karikaturou Martina Perscheida:

Reklama Audi: tweet 02
Tweet: „Jeden z obrázků je oficiální reklama Audi.“ Bublina na obrázku: „Můžeš jet, je volno.“

Sice se u inzerovaného vozu nejedná o jedno z mnoha SUV v nabídce německého výrobce z Ingolstadtu, jehož chladiče jsou skutečně výrazně vyšší než u modelu RS4 Avant. Jedná se spíš o klasické kombi, ovšem s 450 koňskými silami extrémně silně motorizované.

V pondělí odpoledne zareagovalo Audi na mnohohlasnou kritiku na Twitteru a poprosilo o odpuštění. Ovšem ne bez toho, aby předem obsáhle nezdůraznilo, jak je pro značku bezpečnost silničního provozu důležitá. Koncernu záleží na dětech, uvedený model má přes 30 asistenčních systémů, například systém nouzového brzdění, uvedl anglicky na Twitteru. Proto byl model propagován s různými rodinnými příslušníky – na produktové stránce lze nalézt i další motivy: například rodiče dítěte v kožených bundách a se slunečními brýlemi.

„Nadále nebudeme používat“

Značka chtěla ukázat, že bezpečnostní technika je natolik spolehlivá, že se na ni mohou s klidem spolehnout dokonce i nejslabší účastníci silničního provozu – použita byla anglická slovní hříčka s „lean to“, což může znamenat „na něco se spolehnout“ stejně jako „o něco se opřít“.

Teprve po tomto zdůvodnění následovala omluva: „Upřímně se omlouváme za tento necitlivý obrázek a ubezpečujeme, že ho nadále nebudeme používat“, uvedla automobilka Audi. A zároveň oznámila: „Navíc bezodkladně zahájíme interní šetření, jak kampaň vznikla a jestli v tomto případě neselhaly kontrolní mechanismy.“

Reklama Audi: tweet 03
Oficiální omluva koncernu Audi.

Vyobrazení v silničním provozu potenciálně obzvlášť ohroženého dítěte před chladičem vozu ovšem nebyl jediný bod kritiky na Twitteru, i když byl tím nejčastějším. Další kritika se vztahovala na vyobrazení a pózu děvčete, kterou uživatelky a uživatelé vnímali jako sexualizovanou. Malé děvčátko v krátké letní sukni se zvířecím vzorem pojídající falický symbol banán. To vše kombinované se sloganem: „Vaše srdce bude bít rychleji – v každém ohledu.“

K těmto výtkám se koncern Audi ve své omluvě nevyjádřil.

Komentář magazínu POLITIQ: O čem svědčí debata na českých sociálních sítích? Téměř unisono vyjadřuje rozhořčení nad absurditou dnešní doby a jak bývá zvykem, neštítí se přitom ani manipulace s fakty. Z neznalosti nebo záměrně však ignoruje, že jsou to občané západních demokracií, kteří dali průchod svému rozhořčení. Ne nějaký imaginární cenzor nebo diktatura, jak jsme byli po dlouhá desetiletí sami zvyklí, a proto tento pohled ustavičně projikujeme do jakéhokoli náznaku pokroku. Ničím se tak neliší od prohlášení skutečných autoritářů, jako jsou Orbán nebo Kaczyński o „prohnilosti Západu“ a je tak jen dokladem, nakolik se nám západní společnost ve vnímání hodnot stále rychleji vzdaluje. 

REKLAMA
REKLAMA